Sunday, 5 December 2010

Trust

Trust
Far away you can be if you must
For this love can never rust
If we make it a point to talk and adjust
We will still have the same yearning and lust
All it boils down to is a little trust
And this love won’t simply turn to dust.

Thursday, 1 July 2010

Arti Cinta


Kenapa kita menutup mata, ketika kita tidur? Ketika kita menangis? Ketika kita membayangkan? Ini karena hal terindah di dunia tidak terlihat. Ketika kita menemukan seseorang yang keunikannya sejalan dengan kita, kita bergabung dengannya dan jatuh ke dalam keanehan serupa yang dinamakan cinta.
Ada hal hal yang tidak ingin kita lepaskan, orang orang yang tidak ingin kita tinggalkan tapi ingatlah melepaskan bukan akhir dari dunia melainkan awal suatu kehidupan baru.

Kebahagiaan ada untuk mereka yang menangis, mereka yang tersakiti, mereka yang telah mencari, dan mereka yang telah mencoba karena merekalah yang bisa menghargai betapa pentingnya orang yang telah menyentuh kehidupan mereka.

Cinta yang agung adalah ketika kamu menitikan air mata dan masih peduli terhadapnya. Adalah ketika dia tidak memperdulikanmu dan kamu masih menunggunya dengan setia. Adalah ketika dia mulai mencintai oranglain dan kamu masih bisa tersenyum sembari berkata, “Aku turut berbahagia untukmu.” Apabila cinta tidak berhasil, bebaskan dirimu, biarkan hatimu kembali sayapnya dan terbang ke alam bebas lagi. Ingatlah bahwa kamu mungkin menemukan cinta dan kehilangannya tapi ketika cinta itu mati kamu tidak perlu mati bersamanya.

Orang terkuat bukanlah mereka yang selalu menang melainkan mereka yang tetap tegar ketika mereka jatuh. Entah bagaimana dalam perjalanan kehidupan, kamu belajar tentang dirimu sendiri dan menyadari bahwa penyesalan tidak seharusnya ada. Hanyalah penghargaan abadi atas pilihan pilihan kehidupan yang telah kau buat.

Teman sejati… Mengerti ketika kamu berkata “aku lupa..”, menunggu selamanya ketika kamu berkata “tunggu sebentar”, tetap tinggal ketika kamu berkata “tinggalkan aku sendiri”, membuka pintu meski kamu belum mengetuk dan berkata “boleh saya masuk?”

Mencintai…. Bukanlah bagaimana kamu melupakan melainkan bagaimana kamu memaafkan. Bukanlah bagaimana kamu mendengarkan melainkan bagaimana kamu mengerti. Bukanlah apa yang kamu lihat melainkan apa yang kamu rasakan. Bukanlah bagaimana kamu melepaskan melainkan bagaimana kamu bertahan.

Lebih berbahaya mencucurkan air mata dalam hati dibandingkan menangis tersedu-sedu karena air mata yang keluar dapat dihapus sementara air mata yang tersembunyi menggoreskan luka yang tidak akan pernah hilang.

Dalam urusan cinta, kita sangat jarang menang tapi ketika cinta itu tulus, meskipun kalah, kamu tetap menang hanya karena kamu berbahagia dapat mencintai seseorang lebih dari kamu mencintai dirimu sendiri.

Akan tiba saatnya dimana kamu harus berhenti mencintai seseorang, bukan karena orang itu berhenti mencintai kita melainkan karena kita menyadari bahwa orang itu akan lebih berbahagia apabila kita melepaskannya.

Apabila kamu benar benar mencintai seseorang, jangan lepaskan dia, jangan percaya bahwa melepaskan selalu berarti kamu benar benar mencintai, melainkan berjuanglah demi cintamu, itulah cinta sejati. Lebih baik menunggu orang yang kamu inginkan daripada berjalan bersama orang yang tersedia.

Kadang kala orang yang kamu cintai adalah orang yang paling menyakiti hatimu & kadang kala, teman menangis bersamamu. Itu semua adalah cinta yang tidak kamu sadari….

Thursday, 13 May 2010

Stres dan Akibatnya

Keadaan atau masa yang menimbulkan stres selalu berlaku. Perkara ini tidak dapat dielakkan memandangkan gaya hidup di dunia moden yang serba pantas ini. Adakah anda tahu mengenai pelbagai kesan stres ke atas sistem tubuh kita? Ia boleh merosakkan beberapa sistem. Ia malah mampu melemahkan tubuh kita hingga ke satu tahap di mana sistem imun berputus asa. 
Daripada hanya membaca maklumat ini begitu sahaja, adalah penting untuk kita mengambil pendirian. Buatlah keputusan untuk membuat apa saja yang terdaya untuk mengurangkan kesan buruk stres. Stres boleh membunuh, justeru jangan biarkan ia membunuh anda atau orang yang anda sayangi. Individu yang mengalami stres sentiasa kehilangan tenaga yang diperlukan untuk menjalani kehidupan seharian. Jika ini berlaku, ianya boleh menyemai sikap negatif dalam kehidupan mereka. Kemurungan akan berlaku dan mencetuskan kesan negatif kepada kehidupan individu berkenaan.
Kegagalan menangani stres juga boleh membawa kesan buruk ke atas kesihatan seseorang. Lazimnya sistem imun dapat mempertahankan tubuh dari penyakit. Namun begitu, stres boleh melemahkan sistem imun. Jika ini berlaku, individu berkenaan akan lebih mudah mendapat penyakit berbahaya seperti kanser dan masalah jantung. Pada masa yang sama, jika dia sedang berhadapan dengan masalah kesihatan, ianya boleh memburukkan lagi keadaan.
Umum mengetahui penyakit jantung merupakan penyebab kematian nombor satu di dunia. Sebahagian dari simptom atau pertanda penyakit jantung mempunyai kaitan dengan stres. Peningkatan tekanan darah yang mendadak dan debaran jantung berterusan adalah antara tanda-tandanya. Berasaskan fakta-fakta tersebut, adalah penting untuk seseorang untuk berbuat sesuatu sekiranya mereka mendapati diri mereka tidak berupaya menangani stres. Mereka perlu mengatasi masalah tersebut secepat mungkin untuk mengelakkan diri dari menjadi mangsa stres yang boleh membunuh.
Cara Mudah untuk Mengatasi Stres
Ada beberapa langkah yang perlu diambil untuk mengelakkan kesan buruk stres. Dengan mengamal langkah-langkah berikut, risiko untuk mendapat kesan buruk stres dapat dikurangkan.
Pemakanan yang Betul
Makan makanan yang betul membantu kita menghadapi cabaran kehidupan seharian. Pastikan anda tidak terlupa untuk makan pada waktu makan agar anda mempunyai tenaga yang cukup untuk melaksana tugas seharian. Pada masa yang sama, mengambil diet yang seimbang akan menjamin tubuh mendapat zat makanan yang diperlukan. Justeru pastikan anda mengambil makanan yang menyumbang kepada kesejahteraan anda. Ambil protein, vitamin B (B6 dan B12), asid folik dan mineral.
Jangan Membebankan Diri
Kadangkala seseorang itu terlalu bercita-cita tinggi dan terlupa akan kemampuan diri. Justeru penting untuk kita mengelak diri dari mengambil tugas lebih dari yang mampu dilaksanakan. Laksanakan tugas sedikit demi sedikit. Pecahkan tugas yang besar kepada beberapa tugas kecil yang boleh diselesaikan dalam tempoh yang lebih pendek. Dengan cara ini, ia akan meringankan beban tubuh dan minda kita.
Berehat
Jika anda selalu sibuk dan tidak cukup tidur, fikir semula baik-baik. Badan kita perlu rehat selepas bekerja untuk beberapa ketika. Justeru jangan biarkan seminggu berlalu tanpa rehat dan tidur yang nyenyak. Cubalah ambil cuti selepas melaksana beberapa siri tugas berat. Mendengar musik klasik yang baik atau mengambil masa untuk bersendirian dan merehatkan minda akan membantu kita dalam jangka masa yang panjang.
Berinteraksi dengan Famili dan Rakan
Adalah bagus menjadi seorang yang kuat kerja. Namun begitu jangan lupa, sebagai seorang manusia kita memerlukan sokongan orang di sekeliling kita. Pastikan anda meluangkan masa untuk melakukan aktiviti masa lapang bersama famili dan juga rakan-rakan. Ini akan menghilangkan sebarang kerungsingan yang bermain di minda. Dalam masa yang sama ianya akan menolong anda membina pandangan positif apabila anda kembali bertugas.
Stres sebenarnya boleh membunuh tetapi ianya tidak perlu begitu. Penting untuk seseorang itu mempunyai kawalan ke atas kehidupannya. Lindungi diri dan kesihatan dengan mengamalkan langkah-langkah yang akan membantu mengurus stres dengan baik.

Monday, 10 May 2010

Semut dan Belalang

Seorang ibu dari seorang anak berumur 9 tahun, Mark, menerima telepon siang hari itu. Telepon dari guru sekolah anak laki-lakinya. "Ny. Smith, sesuatu yang tidak biasa terjadi hari ini di kelas anakmu. Anak laki-lakimu mengerjakan sesuatu yang sangat mengejutkan, jadi saya berpikir, anda seharusnya segera tahu tentang hal ini."

Sang ibu gelisah dan gugup ketika menerima telepon. "Apa yang terjadi ?", sang Ibu bertanya-tanya.

Guru itu meneruskan, "Saya telah mengajar selama bertahun-tahun dan belum pernah terjadi sesuatu seperti ini hingga sekarang. Pagi ini saya mengajar pelajaran 'Menulis Kreatif'. Seperti biasanya, saya bercerita tentang Semut dan Belalang. Semut bekerja keras selama musim panas dan mengumpulkan banyak persediaan makanan. Tetapi belalang bermain selama musim panas dan tidak bekerja. Kemudian musim dingin datang. Belalang mulai kelaparan karena tidak memiliki makanan. Jadi dia melompat ke rumah semut dan mulai mengemis. 'Semut, tolonglah saya, kamu memiliki banyak makanan, berilah saya makanan.' Nah anak-anak, tugas kalian adalah menulis akhir cerita tersebut." 

Anak laki-lakimu, Mark, mengangkat tangan. "Guru, bolehkan saya menggambar?" 

"Tentu saja, Mark, kalau kamu suka, kamu boleh menggambar. Tetapi pertama-tama kamu harus menulis akhir cerita itu dulu."

Kertas-kertas dikumpulkan. Seperti tahun-tahun sebelumnya, kebanyakan murid menulis bahwa Semut membagi makanannya selama musim dingin dan baik semut maupun Belalang bertahan hidup.

Seperti biasanya, beberapa anak menulis, Semut itu berkata, "Tidak, Belalang. Kamu seharusnya bekerja selama musim panas dan tidak bermain-main. Sekarang, saya hanya memiliki cukup makanan untuk diri saya sendiri." Jadi Semut itu hidup dan belalang meninggal.

Tetapi anak laki-lakimu mengakhiri cerita dengan cara yang sangat berbeda. Dia menulis, "Jadi Semut itu memberikan semua dari makanannya kepada Belalang; Belalang melalui musim dingin itu dan hidup. Tetapi sang Semut meninggal."

Di dasar halaman, Mark menggambar tiga salib. "DIA memberikan segalanya untuk kita supaya kita beroleh hidup"

100 Truths About Jesus

Jesus claimed to be God - John 8:24; 8:56-59 (see Exodus 3:14); John 10:30-33
Jesus is called God - John 1:1,14; 20:28; Col. 2:9; Titus 2:13; Heb. 1:8
Jesus is the image of the invisible God - Heb. 1:3
Jesus abides forever - Heb. 7:24
Jesus created all things - John 1:1-3; Col. 1:15-17
Jesus is before all things - John 1:1-3; Col. 1:17;
Jesus is eternal - John 1:1,14; 8:58; Micah 5:1-2
Jesus is honored the same as the Father - John 5:23
Jesus is prayed to - Acts 7:55-60; 1 Cor. 1:2 with Psalm 116:41; (John 14:14)
Jesus is worshipped - Matt. 2:2,11; 14:33; John 9:35-38; Heb. 1:6
Jesus is omnipresent - Matt. 18:20; 28:20
Jesus is with us always - Matt. 28:20
Jesus is our only mediator between God and ourselves - 1 Tim. 2:5
Jesus is the guarantee of a better covenant - Heb. 7:22; 8:6
Jesus said, "I AM the Bread of Life" - John 6:35,41,48,51
Jesus said, "I AM the Door" - John 10:7,9
Jesus said, "I AM the Good Shepherd" - John 10:11,14
Jesus said, "I AM the Way the Truth and The Life" - John 14:6
Jesus said, "I AM the Light of the world" - John 8:12; 9:5; 12:46; Luke 2:32
Jesus said, "I AM the True Vine" - John 15:1,5
Jesus said, "I AM the Resurrection and the Life" - John 11:25
Jesus said, "I AM the First and the Last" - Rev. 1:17; 2:8; 22:13
Jesus always lives to make intercession for us - Heb. 7:25
Jesus cleanses from sin - 1 John 1:9
Jesus cleanses us from our sins by His blood - Rev. 1:5; Rom. 5:9
Jesus forgives sins - Matt. 9:1-7; Luke 5:20; 7:48
Jesus saves forever - Matt. 18:11; John 10:28; Heb. 7:25
Jesus discloses Himself to us - John 14:21
Jesus draws all men to Himself - John 12:32
Jesus gives eternal life - John 10:28; 5:40
Jesus resurrects - John 5:39; 6:40,44,54; 11:25-26
Jesus gives joy - John 15:11
Jesus gives peace - John 14:27
Jesus has all authority - Matt. 28:18; John 5:26-27; 17:2; 3:35
Jesus judges - John 5:22,27
Jesus knows all men - John 16:30; John 21:17
Jesus opens the mind to understand scripture - Luke 24:45
Jesus received honor and glory from the Father - 1 Pet. 1:17
Jesus reveals grace and truth - John 1:17 see John 6:45
Jesus reveals the Father - Matt. 11:27; Luke 10:22
Jesus bears witness of Himself - John 8:18; 14:6
Jesus' works bear witness of Himself - John 5:36; 10:25
The Father bears witness of Jesus - John 5:37; 8:18; 1 John 5:9
The Holy Spirit bears witness of Jesus - John 15:26
The multitudes bear witness of Jesus - John 12:17
The Prophets bear witness of Jesus - Acts 10:43
The scriptures bear witness of Jesus - John 5:39
The Father will honor us if we serve Jesus - John 12:26 see Col. 3:24
The Father wants us to fellowship with Jesus - 1 Cor. 1:9
The Father tells us to listen to Jesus - Luke 9:35; Matt. 17:5
Everyone who's heard & learned from the Father comes to Jesus - John 6:45
We come to Jesus - John 5:50; 6:35,37,45,65; 7:37;
The Father draws us to Jesus - John 6:44
The Law leads us to Christ - Gal. 3:24
Jesus is the Rock - 1 Cor. 10:4
Jesus is the Savior - John 4:42; 1 John 4:14
Jesus is the King - Matt. 2:1-6; Luke 23:3
In Jesus are the treasures of wisdom and knowledge - Col. 2:2-3
In Jesus we have been made complete Col. 2:10
Jesus indwells us - Col. 1:27
Jesus sanctifies - Heb. 2:11
Jesus loves - Eph. 5:25
We sin against Jesus - 1 Cor. 8:12
We receive Jesus - John 1:12; Col. 2:6
Jesus makes many righteous - Rom. 5:19
Jesus sends the Holy Spirit - John 15:26
Jesus offered up Himself - Heb. 7:27; 9:14
Jesus offered one sacrifice for sins for all time - Heb. 10:12
The Son of God has given us understanding - 1 John 5:20
Jesus is the author and perfector of our faith - Heb. 12:2
Jesus is the Apostle and High Priest of our confession - Heb. 1:3
Jesus is preparing a place for us in heaven - John 14:1-4
Jesus is the Light of the world - Rom. 9:5
Jesus has explained the Father - John 1:18
Jesus was crucified because of weakness - 2 Cor. 13:4
Jesus has overcome the world - John 16:33
Truth is in Jesus - Eph. 4:21
The fruit of righteousness comes through Jesus Christ - Phil. 1:11
Jesus delivers us from the wrath to come - 1 Thess. 1:10
Disciples bear witness of Jesus Christ - John 15:27
Jesus died for us - 1 Thess. 5:10
Jesus died and rose again - 1 Thess. 4:14
Jesus was a ransom for many - Matt. 20:28
The Christian dead have fallen asleep in Jesus - 1 Thess. 4:15
Jesus tasted death for everyone - Heb. 2:9
Jesus rendered the devil powerless - Heb. 2:14
Jesus is able to save completely - Heb. 7:25
Jesus came to serve - Matt. 20:28
Jesus came to be a high priest - Heb. 2:17
Jesus came to save - John 3:17; Luke 19:10
Jesus came to preach the kingdom of God - Luke 4:43
Jesus came to bring division - Luke 12:51
Jesus came to do the will of the Father - John 6:38
Jesus came to give the Father's words - John 17:8
Jesus came to testify to the truth - John 18:37
Jesus came to die and destroy Satan's power - Heb. 2:14
Jesus came to fulfill the Law and the Prophets - Matt. 5:17
Jesus came to give life - John 10:10,28
Jesus came to taste death for everyone - Heb. 2:9
Jesus came to proclaim freedom for believers - Luke 4:18

Saturday, 3 April 2010

Lebih Lama Lagi



Lebih Lama Lagi
Dewi Guna

Tiada laut yang terlalu dalam
Tiada gunung yang terlalu tinggi
Saat Engkau Bapa menggandeng tanganku
Lewati laut gunung kehidupan…

Tak’kan dapat aku bayangkan
Arungi hidup tanpa-Mu Tuhan
Hatiku rindu bersama-Mu
Lebih lama dan lama lagi Tuhan

Wednesday, 10 March 2010

Saturday, 6 March 2010

Wah~

Aiks… Membaca pula kamurang itu post whywhywhy ah~ So now I’m going to reply everything via my tumblr. Hooked ody with tumblr. Better than blogspot. Ngah ngah ngah~ *untuk manusia macam sia yang jarang mo update blog mah~*

Wahai Saudaraku Ms. Philica, Big Day? Sunday kunun… Berapa haribulan? Muahahaha! Time bahang Kaamatan masih hangat terasa… Ko tunggu saja surat saman.

Mandak Rita, wakakakak~ Tataps inda mo kawin yang cincai…

Sylvasius yang merupakan tanakwagu pertama mengreply… Aiks? Ko speechless kaitu?

Ayuki babe, ko mimang yang pertama dan terakhir lah… Muakakaakak~ Ngam ino boros nuh… Tapi kadang-kadang kita ni kana cakap terlampau nervous lah or sometimes urang lalaki bilang bikin paning kapala sebab diorang tensen nampak kita tensen… Bulih gia jangkit ketensenan kita sama itu kaum lalaki pula oo kan? Muahahahah!

Ms. Alvin (ngam kaitew?), itu tataps tapi kalau diminta turun padang, mositi mo turun padang. Bukan 1 urang kawen mah~ 1 pasang mah kawin. Wahahahahah!

Salipar Jipun Made In Tuaran, ko ahh~ Ko mo suruh sia berDJ kah? Sia mau juga tapi kukulan saja sia ni. Ada parasit dalam kerongkong sia. Cuba gia korang berDJ time sia kawin… Wakakakak!

Friday, 5 March 2010

WhyWhyWhy

Kenapa PEREMPUAN saja yang kena suruh urus benda-benda yang penting? Contohnya urus segala-gala pasal KAHWIN or TUNANG. Macam syok oh kan kalau LELAKI… Relax dan guyang kaki saja ni. Turus sia rasa MENYESAL sebab sia PEREMPUAN… Macam statement mo blame Tuhan saja ni… Hahahhaha! Mulau!

Wahai LELAKI, bergembiralah korang kalau ada PEREMPUAN yang sanggup mau urus benda-benda ini semua sebab bukan sinang mo urus ini benda-benda yang banyak bikin paning kapala punya~

Wahai PEREMPUAN, bergembiralah korang kalau ada LELAKI yang sanggup mau urus benda-benda ini semua sebab jarang ada LELAKI yang suka mo urus ini benda. Paling-paling diorang tau pa macam mo berdiri di atas pentas… Yang penting, jangan pingsan.

Wahai YANG BELUM KAHWIN, sia kasitau awal-awal lah… It may look so EXCITING lah kan sebab mau kahwin sudah… Tapi pada dasarnya mimang BIKIN PANING KEPALA apatah lagi ditambah dengan cuaca yang TIDAK KURANG AJARNYA dan TIDAK KURANG PANASNYA… Hahaha! Sia inda rasa mo keluar rumah turus wor~ Baguslah kalau pandai baik ini sakit sia, makin teruk lagi…

OTAK SIA BILANG: Punya syok kalau ada Doraemon atau Doralin urus ni benda semua…

Wednesday, 6 January 2010

Kebaikan Buah dan Sayur Ungu

Bila bercakap tentang amalan pemakanan sihat, jangan lupa untuk memasukkan buah-buahan dan sayur-sayuran berwarna ungu dalam diet anda. Sebabnya buah-buahan dan sayur-sayuran tersebut mengandungi antosianin, ia-itu pigmen asli berwarna merah, biru dan ungu. Menurut J. Scott Smith, profesor kimia makanan dari Kansas State University, antosianin adalah baik untuk kesihatan kerana ia adalah antioksidan yang kuat dan boleh meningkatkan fungsi sistem imun, mengekalkan kesihatan dan mengelakkan penyakit.
“Kini antioksidan menjadi bualan ramai,” kata Smith lagi. “Semua orang berminat dengan antioksidan kerana ia dipercayai baik untuk kesihatan.”
Antosianin lebih lazim didapati dari buah-buahan berbanding sayur-sayuran, kata Smith, memerhatikan warna merah pekat dan ungu pada kulit epal dan anggur. Disebabkan antosianin sensitif kepada pH, ia akan kelihatan lebih merah atau biru bergantung kepada jenis makanan.
Antosianin biasa terdapat dalam buah beri; seperti blueberry, cranberry, raspberry, blackberry dan anggur merah (dan juga acaiberry, elderberry dan buah delima*).
“Itu sebablah mengapa orang berkata ‘makan buah beri anda’, kerana ia sangat baik untuk kesihatan,” kata Smith.
Kata Smith lagi, ekstrak makanan yang mengandungi antosianin juga baik untuk kesihatan. Trend terkini industri makanan adalah menggunakan warna asli bagi menggantikan warna tiruan. Antosianin boleh diekstrak dari buah-buahan atau sayur-sayuran dan digunakan sebagai pewarna asli dalam makanan.
Wain merah diperbuat dari anggur, oleh itu ia juga mengandungi antosianin. Selain itu ia juga mengandungi resveratrol, sejenis antioksidan dan baik untuk kesihatan jantung.
Menurut Smith lagi, terdapat beberapa makanan ungu yang tidak begitu dikenali juga mengandungi antosianin. Sejak berkurun penduduk Amerika Selatan menanam jagung ungu. Terdapat juga bunga kubis ungu dan karot ungu.
Warna merah pekat dan ungu pada ubi bit bukan disebabkan oleh antosianin, kata Smith. Warna ungu pada ubi bit datangnya dari pigmen betalen, yang menggantikan antosianin dalam sesetengah pokok. Betalen juga adalah antioksidan yang baik untuk kesihatan.
Dipetik dari: HealthNewsDigest.com