Monday 15 November 2004

Curang

From: RC (IP: 218.111.52.*)
Hai sumandak,
  
i nak tanya u apa pendapat u kalau perampuan suka mengorat suami orang apa pendangan u, perampuan itu sudah pun bersuami dan ada 4 anak, adakah wajar seorang perampuan yang bersuami, masih mencari lalaki, tidak kah itu perbuatan yang tiada maruah sadangkan dia ada suami dan anak setahu saya suami dia tu lelaki yang baik juga perampuan itu juga pandai berpura2 dan dia juga mengamalkan guna2 (Bomoh), kalau saya sebut namanya tentu sumandak kenal.
--------------------------------------------

I've just read the old messages from my shoutbox... Unfortunately, I haven't get married so I can't give the exact answer lah. Only some viewpoints.

To: RC
  • Kalau secara prima facie, ya, perempuan itu memang bersalah dan boleh diceraikan suaminya, sebab berlaku curang. Memanglah tidak wajar untuk mencari lelaki lain padahal sudah pun berkeluarga.
  • Amalan perbomohan memang lazimnya digunakan oleh kebanyakan pihak, tapi kalau masuk mahkamah ni benda tidak pakai lagi. 
  • Kalau sudah tahu perempuan atau si isteri berlaku curang dan si suami itu sudah sedia maklum, si suami boleh meminta cerai dengan alasan dan bukti-bukti.
  • Pergi kaunseling keluarga yang terdekat.


That's all I can give in the middle of early morning... Sorry for any mistakes here...

About "Curang", go here...

No comments:

Post a Comment